Wat zijn de voordelen van een koolhydraatarm weekmenu?

Een koolhydraatarm dieet heeft veel effect als je wil gaan afvallen. Minder koolhydraten eten, dat is de strekking achter dit dieet. Maar hoe doe je dat? Want koolhydraten komen veelvuldig voor in onze voeding? Er zijn weinig producten waar geen of nauwelijks koolhydraten inzitten.

Een koolhydraatarm dieet weekmenu kan je aardig op weg helpen om volgens dit dieet te gaan eten en drinken. Wat zijn de voordelen van zo’n dieetschema? Je leest het antwoord op die vraag in dit artikel.

 

KoolhydratenWat is een koolhydraatarm dieet?

Om te snappen wat een koolhydraatarm weekmenu voor je kan opleveren, is het zaak om te begrijpen wat nu precies een koolhydraatarm dieet is.

Wie een koolhydraatarm dieet volgt heeft ervoor gekozen om te gaan afvallen door minder koolhydraten te eten. Koolhydraten zitten veel (overbodig veel) in voeding. Het zijn suikers, of liever: koolhydraten worden als glucose opgeslagen in je lichaam.

Op zich is dat niet erg. Snelle koolhydraten verbranden immers erg snel en leveren veel energie aan je lichaam, waardoor je door de dag heen optimaal kan presteren.

Echter, teveel koolhydraten kunnen nu eenmaal niet dor het lichaam verwerkt worden. Dat betekent dat je lichaam ze ergens op moet slaan. De suikers worden dan omgezet in vet en in je vetreserves opgeslagen.

Je komt aan.

Door minder koolhydraten te eten, kun je dus afvallen (of in ieder geval minder aankomen). Dat is wat een koolhydraatarm dieet voor je wil doen: zorgen dat je afvalt door te letten op voeding.

 

Een koolhydraatarm weekmenu

Een koolhydraatarm weekmenu is zonder al teveel moeite samen te stellen. Het is vooral zaak om op zoek te gaan naar koolhydraatarme producten en lijsten met koolhydraatarme recepten. Daar zijn er op internet talloze van te vinden.

De kenmerken van een koolhydraatarm weekmenu zijn als volgt:

  • Er zitten weinig koolhydraten in de recepten die je deze week zal mogen maken;
  • Het gehalte aan eiwitten zal een stuk hoger liggen dan je gewend bent;
  • Er is veel sprake van vlees en gevogelte, hier en daar vis (zoals tonijn en zalm), want die zijn koolhydraatarm en zitten boordevol proteïnen;
  • Zuivelproducten zijn vooral mager;
  • Je ontdekt groenten, noten en zaden die je anders niet snel zou eten.

Wie nu bang is dat een koolhydraatarm weekmenu veel moeite kost om te volgen, zit er erg naast. Een koolhydraatarm dieet is juist bekend vanwege de eenvoud waarmee ze te volgen is. Een koolhydraatarm dieet is makkelijk en snel, omdat je alle ingrediënten gewoon in de winkel kunt halen. Je hoeft een koolhydraatarm dieet dan ook niet volgens een vast programma te volgen (al kan dat natuurlijk wel).

Koolhydraatarm dieet weekmenu volgen

Wat zijn de voordelen van een koolhydraatarm weekmenu?

Een koolhydraatarm weekmenu volgen heeft veel voordelen. Hieronder worden ze voor je opgesomd:

  • Een koolhydraatarm weekmenu voorziet in voeding voor een koolhydraatarm dieet, wat betekent dat je hiervan af zal vallen;
  • Een koolhydraatarm weekmenu is makkelijk te volgen en vol te houden;
  • Er zijn veel recepten die passen binnen een koolhydraatarm weekmenu;
  • Wie met een dieetschema afvalt zal niet alleen afvallen, maar ook een stuk lekkerder in zijn of haar vel komen te zitten;
  • Mensen die met een dergelijk weekmenu afvallen, leren aan hoe ze gezonder kunnen gaan eten;
  • Daarmee is de kans op jojo-en minimaal (eenmaal verloren kilo’s blijven voor altijd verloren, zolang je gezond blijft eten).

Met name het gevoel dat je krijgt door het volgen van een weekmenu op koolhydraten, maakt het zo populair om met dit dieet af te vallen. Mensen die het volgen ervaren heel snel resultaat en dat resultaat is ook blijvend.

 

Conclusie

Een koolhydraatarm leven, zie je het zitten? Grote kans van wel na het lezen van dit artikel. Afvallen met een weekschema waarbij je let op een beperkte inname van koolhydraten, zorgt namelijk voor snel gewichtsverlies en blijvend gewichtsverlies. Vet verbranden zal een stuk meer vanzelf gaan, je komt daarbij ook nog eens lekkerder in je vel te zitten. De ervaring leert dat mensen die succes ervaren in het afvallen eerder door zullen zetten en dus ook sneller op hun streefgewicht zijn. Een weekmenu kan je houvast bieden om op te starten met een dergelijk dieet, maar maakt het ook eenvoudig om het na een tijdje in je eentje te proberen.

 

september 4, 2016

Eiwitdieet volgen

Een eiwitdieet, met uitzondering van het eiwit crash dieet, is een dieet dat over het algemeen over langere tijd gevolgd moet worden. Belangrijk hierbij is dat de kwaliteit van de eiwitten in de voeding voldoet aan de minimale voorwaarden. Het lichaam kan zelf geen essentiële aminozuren aanmaken, dus moeten deze in de voeding wel vertegenwoordigd zijn. Er zijn verschillende eiwit diëten die elk een eigen doel heeft. Zo maken sporters, en vooral bodybuilders, gebruik van een eiwitrijk dieet omdat de eiwitten onmisbaar zijn in de opbouw en de reparatie van het spierweefsel. In veel gevallen maken zij gebruik van speciale sportvoedingen en supplementen die de opbouw van spierweefsel bevorderen. Mensen die te maken hebben met medische nier- en/of leverproblemen maken juist weer gebruik van een eiwitarm of een eiwitbeperkt dieet. Ook is er dan nog een groep mensen die gebruik maken van het eiwit crash dieet waarbij men in korte tijd een aanzienlijk gewicht verliest. Het laatste eiwit dieet is gebaseerd op het ontbreken van koolhydraten waarbij de voeding vertegenwoordigd wordt door eiwitrijke producten. Dit laatste dieet valt eigenlijk onder de groep koolhydraat diëten.

Eiwitdieet

Eiwitdieet verbrandt vet

De meeste eiwitdiëten zijn gericht op het verbranden van vetten. Het lichaam heeft helaas de eigenschap dat het gemakkelijker koolhydraten dan eiwitten kan afbreken. Eiwitten worden weer gemakkelijker afgebroken dan vetten. Door een juiste voedingssamenstelling wordt het verbranden van lichaamseigen eiwitten (Bijvoorbeeld spiermassa) zo veel mogelijk voorkomen. Het menu van een eiwit dieet moet dan ook voldoen aan een juiste balans tussen de eiwitten, koolhydraten en vetten. Hiernaast dienen er voldoende vitamines en mineralen in de voeding aanwezig te zijn.

 

Verschillende eiwit diëten

Zoals bij elk dieet is er op internet een enorm scala aan eiwit diëten te vinden. Helaas zitten hiertussen ook eiwit diëten die beslist niet voldoen aan een verantwoordelijke menu samenstelling. Het is dus belangrijk om je door jouw huisarts, diëtist of voedingsconsulent goed te laten informeren als je aan een eiwit dieet begint. Als je een verkeerd eiwit dieet volgt kan dit leiden tot aanzienlijke gezondheidsproblemen. Zo worden bijvoorbeeld de lever en de nieren extra belast waardoor deze organen problemen kunnen gaan geven. Voor hartpatiënten geldt dat een tekort aan eiwitten zelfs fatale gevolgen kan hebben. Het dieet dient werkelijk afgestemd te worden op jouw dagelijkse verbruik van eiwitten. Actieve sporters hebben een behoefte van ongeveer 1,6 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht terwijl inactieve personen een behoefte hebben van ongeveer 0,8 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht. Houdt bij een eiwitdieet dus rekening met de jouw persoonlijke levensomstandigheden en gezondheidstoestand.

 

Er zijn verschillende typen eiwitdiëten. Het eiwitarme dieet bevat een minimale hoeveelheid eiwit en wordt meestal een korte periode gevolgd. Het eiwitarme dieet heeft dus een sterke invloed op jouw gezondheid. Ook de eiwit crash diëten zijn meestal op basis van een eiwitarm dieet. Een eiwitbeperkt dieet bevat een gebalanceerde hoeveelheid eiwit en wordt meestal voor langere tijd gevolgd. Het voordeel van een eiwitbeperkt dieet is dat je gewend kan raken aan het gewijzigde menusamenstelling en dat je hierdoor gemakkelijker op gewicht kan blijven nadat je het dieet hebt gevolgd. Als laatste bestaan er dan nog de eiwitrijke diëten die uitermate geschikt zijn voor mensen die een fysiek zwaar beroep uitoefenen of enorm veel aan sport doen. Zo volgen de wielrenners in de Tour de France gedurende drie weken een dieet dat zeer rijk is aan eiwitten en koolhydraten. Desondanks vallen zij in deze periode nog steeds af, maar wordt de afbraak van spierweefsel, door de enorme fysieke inspanningen, voorkomen.

Lekker eten ondanks eiwitdieet

Het is dus zeer raadzaam om professioneel advies in te winnen bij jouw huisarts, diëtist of voedingsconsulent voordat je aan een eiwit dieet begint. Zij hebben de beschikking over verschillende dieetschema’s waarbij het menu een optimale verdeling heeft tussen eiwitten (Dierlijk en plantaardig), koolhydraten, vetten, mineralen en vitamines.

augustus 11, 2016