Eiwitdieet

Eiwitdieet volgen

Een eiwitdieet, met uitzondering van het eiwit crash dieet, is een dieet dat over het algemeen over langere tijd gevolgd moet worden. Belangrijk hierbij is dat de kwaliteit van de eiwitten in de voeding voldoet aan de minimale voorwaarden. Het lichaam kan zelf geen essentiële aminozuren aanmaken, dus moeten deze in de voeding wel vertegenwoordigd zijn. Er zijn verschillende eiwit diëten die elk een eigen doel heeft. Zo maken sporters, en vooral bodybuilders, gebruik van een eiwitrijk dieet omdat de eiwitten onmisbaar zijn in de opbouw en de reparatie van het spierweefsel. In veel gevallen maken zij gebruik van speciale sportvoedingen en supplementen die de opbouw van spierweefsel bevorderen. Mensen die te maken hebben met medische nier- en/of leverproblemen maken juist weer gebruik van een eiwitarm of een eiwitbeperkt dieet. Ook is er dan nog een groep mensen die gebruik maken van het eiwit crash dieet waarbij men in korte tijd een aanzienlijk gewicht verliest. Het laatste eiwit dieet is gebaseerd op het ontbreken van koolhydraten waarbij de voeding vertegenwoordigd wordt door eiwitrijke producten. Dit laatste dieet valt eigenlijk onder de groep koolhydraat diëten.

Eiwitdieet

Eiwitdieet verbrandt vet

De meeste eiwitdiëten zijn gericht op het verbranden van vetten. Het lichaam heeft helaas de eigenschap dat het gemakkelijker koolhydraten dan eiwitten kan afbreken. Eiwitten worden weer gemakkelijker afgebroken dan vetten. Door een juiste voedingssamenstelling wordt het verbranden van lichaamseigen eiwitten (Bijvoorbeeld spiermassa) zo veel mogelijk voorkomen. Het menu van een eiwit dieet moet dan ook voldoen aan een juiste balans tussen de eiwitten, koolhydraten en vetten. Hiernaast dienen er voldoende vitamines en mineralen in de voeding aanwezig te zijn.

 

Verschillende eiwit diëten

Zoals bij elk dieet is er op internet een enorm scala aan eiwit diëten te vinden. Helaas zitten hiertussen ook eiwit diëten die beslist niet voldoen aan een verantwoordelijke menu samenstelling. Het is dus belangrijk om je door jouw huisarts, diëtist of voedingsconsulent goed te laten informeren als je aan een eiwit dieet begint. Als je een verkeerd eiwit dieet volgt kan dit leiden tot aanzienlijke gezondheidsproblemen. Zo worden bijvoorbeeld de lever en de nieren extra belast waardoor deze organen problemen kunnen gaan geven. Voor hartpatiënten geldt dat een tekort aan eiwitten zelfs fatale gevolgen kan hebben. Het dieet dient werkelijk afgestemd te worden op jouw dagelijkse verbruik van eiwitten. Actieve sporters hebben een behoefte van ongeveer 1,6 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht terwijl inactieve personen een behoefte hebben van ongeveer 0,8 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht. Houdt bij een eiwitdieet dus rekening met de jouw persoonlijke levensomstandigheden en gezondheidstoestand.

 

Er zijn verschillende typen eiwitdiëten. Het eiwitarme dieet bevat een minimale hoeveelheid eiwit en wordt meestal een korte periode gevolgd. Het eiwitarme dieet heeft dus een sterke invloed op jouw gezondheid. Ook de eiwit crash diëten zijn meestal op basis van een eiwitarm dieet. Een eiwitbeperkt dieet bevat een gebalanceerde hoeveelheid eiwit en wordt meestal voor langere tijd gevolgd. Het voordeel van een eiwitbeperkt dieet is dat je gewend kan raken aan het gewijzigde menusamenstelling en dat je hierdoor gemakkelijker op gewicht kan blijven nadat je het dieet hebt gevolgd. Als laatste bestaan er dan nog de eiwitrijke diëten die uitermate geschikt zijn voor mensen die een fysiek zwaar beroep uitoefenen of enorm veel aan sport doen. Zo volgen de wielrenners in de Tour de France gedurende drie weken een dieet dat zeer rijk is aan eiwitten en koolhydraten. Desondanks vallen zij in deze periode nog steeds af, maar wordt de afbraak van spierweefsel, door de enorme fysieke inspanningen, voorkomen.

Lekker eten ondanks eiwitdieet

Het is dus zeer raadzaam om professioneel advies in te winnen bij jouw huisarts, diëtist of voedingsconsulent voordat je aan een eiwit dieet begint. Zij hebben de beschikking over verschillende dieetschema’s waarbij het menu een optimale verdeling heeft tussen eiwitten (Dierlijk en plantaardig), koolhydraten, vetten, mineralen en vitamines.

ADD YOUR COMMENT